Wednesday 13 February 2013

Mulai hari ini, panggil saya...

Setelah berhempas pulas mencari, berguling-guling mengharapkan ilham datang bergolek kemudian mengira ratusan bintang juga bulan-bulannya, akhirnya satu perkataan muncul tepat di hujung ubun-ubun.

Inche Tomato!!!

Frasa itulah yang muncul dengan secara tiba-tibanya. Tanpa diundang. Tanpa sebarang khabar angin pun.

Mungkin sudah tiba masanya untuk saya bertukar (transform) kepada sesuatu yang lebih baik. Saya mulakan dengan nama baharu. 


Inche Tomato. Panggil saya dengan nama "Inche Tomato". Nama itu lebih comel dan mudah untuk disebut-sebut. Berlagaknya...

Sejujurnya ia muncul tatkala saya sedang sibuk membayangkan yang diri saya sedang berada di "rumahku syurgaku". Hanyut di dalam lautan bidadari yang sedang sibuk memotong bawang merah dan putih kemudian dimasukkan ke dalam mesin pengisar. Setelah itu ketulan-ketulan ayam yang telah dipotong kemas dimasukkan ke dalam kuali bersama santan dan rempah-rempah lain. Saya pula ketika itu sedang sibuk bermain dengan pahlawan-pahlawan kecil yang tomey-tomey (comel-comel) belaka. Oh! Nikmatnya hidup di rumah.

"Tomato" adalah nama timangan yang diberikan kepada salah seorang anak saudara saya. Pada mulanya saya agak pelik dengan nama yang orang-orang di rumah beri disebabkan oleh kurangnya daya tarik serta nilai komersialnya di persada dunia. Namun setelah saya pulang bercuti, barulah saya faham mengapa Mr. "R" yang comel diberikan nama sekejam itu.

ROFL.

Wajahnya seiras 'tomato'. Seriyes macam tomato. Kulitnya merah, pipinya tembam, dan bentuk wajahnya yang memang bulat. Sebulat tomato. Tapi saya tak dapat tipu, dia sangat comel, dan satu hari nanti akan membesar dengan baik dan jadi hensem macam pakcik dia.

Ketawa kecil.

Doakan semoga anak kecil itu menjadi seorang pejuang kelak. Dan mulai saat ini, panggil saya dengan nama "Inche Tomato".

Sekian.




#NotaKaki
Jadilah sehainsem Inche Tomato bila besar nanti. Sepetkan mata sambil ketawa sopan.

No comments:

Post a Comment