Saya sangat suka bertemu dengan ikhwah di negara yang bagus ini untuk pertama kalinya dan dengan izin Allah, hari ini dan di sini saya bersama kamu.
Allah menjadikan pertemuan ini kebahagiaan bagi saya kerana
kamu adalah penerus dakwah yang penuh berkah ini dari sisi kesejagatannya dan
dengan kesatuan kefahaman yang utuh.
Walaupun saya tidak mengerti bahasa kamu, namun :
a. Hati
mempunyai bahasa lain saat bertemu.
b. Tangan berjabat merangkul jasad dengan
penuh kecintaan.
c. Segenap
perasaan cinta memenuhi hati saat bertemu.
Saya memohon kepada Allah swt agar melekatkan rasa cinta ini
dan menyatukan kita dalam cinta kepadaNya.
KEFAHAMAN YANG JELAS
Saya sangat menjaga dan menuntut kebersamaan ikhwah dalam
satu fikrah dan harakah. Kita semua bertemu dalam cinta kepada Allah serta
bersatu dalam dakwah. Di sinilah ‘Al Fahmu’ (kefahaman) perlu mendapat
perhatian di mana kita seharusnya memperdalamkannya agar jelas bagi kita
sebagaimana terangnya matahari di siang hari.
‘Al-Fahmu’ sebagaimana yang kamu ketahui dan sebagaimana
yang dijelaskan oleh Imam Hasan Al-Banna sebanyak 20 usul (ushul isyrin) di
mana ianya boleh bertambah tapi tidak boleh berkurang. Jika jelas persepsi
terhadapnya, maka benarlah gerakannya.
Imam Hasan Al-Banna berkata bahwa dakwah ini perlu kepada
kefahaman yang lengkap. Beliau adalah peribadi yang berpengaruh dan seorang
pembangun.
Saya bersama kamu dalam persepsi yang pertama sebagaimana yang
dijelaskan oleh Raghib Al Asfahani bahwa tugas kita adalah :
1. Memakmurkan
alam.
2. Menjadi
khalifah di muka bumi.
3. Beribadah
kepada Allah dengan manhaj dan syariahNya.
Tiga perkara di atas mesti jelas kerana semua itu merupakan
tujuan penciptaan manusia. Agar jalannya jelas, dan amal kamu adalah untuk
merealisasikan ketiga-tiga perkara tersebut.
Tugas ini dinamakan oleh Al-Qur’an sebagai amanah.
“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit,
bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan
mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia.
Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh”. (QS Al-Ahzab : 72)
Dari ayat ini kita tahu bahwa ‘mihwar’ (paksi) pertama
seorang hamba adalah merealisasikan ketaqwaan dalam dirinya.
Hal ini menjadi perhatian setiap murabbi. Jika ia benar di
sini, maka benar pula di akhirnya. Jika salah, maka ia akan salah dan tersesat.
Selepas taqwa, ‘husnul khuluq’ (akhlak yang baik) menyusul
di mana ‘Bai’ah’ (perjanjian) antara kamu dan Allah dibangun di atas akhlak
iaitu hubungan antara kamu dengan Allah.
“Sesungguhnya Allah
telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan
syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh
atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat,
Injil, dan Al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada
Allah? Maka, bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan
itulah kemenangan yang besar”. (QS At-Taubah : 111)
Maka berbahagialah dengan ‘bai’ah’ kamu. Siapakah mereka
yang mendapat kemenangan ini?
“Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang
beribadat, yang memuji, yang berpuasa, yang ruku’, yang sujud, yang menyuruh
berbuat ma’ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum
Allah; dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu”. (QS At-Taubah : 112)
Mereka yang memiliki lapan (8) sifat di dalam ayat itulah
orang-orang yang akan mendapat kemenangan dan itulah jatidiri kita.
PEPERANGAN IDENTITI
Ayat itu membawa berita gembira bagi kita bahwa masa depan
adalah milik manusia yang membawa risalah kerana tarbiyah dengan cara-cara dan
wasilah-wasilahnya adalah jalan penyelesian kepada suatu perubahan.
Tarbiyah adalah asas perubahan. Apalagi jika kita tahu betul
bahwa hakikat pertikaian antara kita dan musuh kita sebenarnya bukan peperangan
antara Negara, tapi ia merupakan peperangan
jati diri dan identiti.
Musuh-musuh kita faham benar bahwa jika jatidiri kita
muncul, maka kita akan menang dan oleh sebab itu yang perlu kita lakukan adalah
:
a. Mentarbiyah
umat.
b. Memperbaiki
umat.
Oleh kerana itu, musuh-musuh kita berusaha agar jatidiri
kita itu tidak muncul. Saya tegaskan tentang perkara ini agar murabbi tahu
tugas pentingnya. Umat akan bangkit bersama kamu ketika kamu mampu
mengendalikan kenikmatan dunia dengan akhlak. Akhlak, jika hilang maka sesuatu
umat itu akan turut hilang.
Al-Qur’an menceritakan tentang kisah para Nabi, dimulai dari
Nabi Nuh as hingga Nabi Muhammad saw. Telah banyak umat dibinasakan oleh Allah swt. Lihat surah
At-Thalaq dan hadits Nabi tentang “ghutsa’ (buih) di mana Umat bagaikan buih
ketika terkena penyakit ‘Al Wahn’.
Tahukah kamu erti ‘hubud dunya’ dan ‘karahiyatul maut’ dalam
hadits itu?
Ianya bererti : MENINGGALKAN JIHAD!
Jika kita cinta dunia, kita akan tinggalkan jihad, lalu kita
jadi buih lautan iaitu umat :
1. Tanpa
keperibadian.
2. Tanpa
jatidiri.
3. Tanpa akhlak.
Jadi, hakikat peperangan antara ‘al-haq’ dan ‘al-bathil’
(bagi orang yang berfikir) adalah peperangan identiti dan peperangan jatidiri.
Musuh-musuh kamu tidak menginginkan ada sekelompok orang
yang memiliki jatidiri seperti berikut :
“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang
menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada
yang gugur dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka
tidak mengubah (janjinya)”. (QS Al-Ahzab : 23)
LANGKAH MURABBI
Saya sampaikan ini agar murabbi tahu tugas dan peranannya
bagi alam semesta. Jadi, tugasnya bukan sekadar mennyelenggarakan pertemuan
usrah dan selepas itu selesai bahkan tugas dan peranan kamu lebih agung dari
semua itu.
Itulah tugas kita dalam tarbiyah. Lihat tiga ayat di awal
surah Al-Ahzab. Di situ Allah swt berbicara kepada kamu tentang manhaj gerakan
kamu.
“Wahai Nabi, bertaqwalah kepada Allah dan janganlah kamu
menuruti (keinginan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya
Allah adalah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan ikutilah apa yang
diwahyukan Tuhan kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui apa yang
kamu kerjakan. Dan bertawakkallah kepada Allah. dan cukuplah Allah sebagai
Pemelihara”. (QS Al-Ahzab : 1-3)
Allah menegaskan tentang jatidiri kamu iaitu :
a. Keperibadian
taqwa.
b. Istiqamah.
c. Jangan
mengikuti hawa nafsu.
Itulah keperibadian unggul iaitu keperibadian yang mengikuti
apa yang diturunkan oleh Allah. Konsep yang jelas tentang keperibadian unggul,
harakah yang penuh disiplin dan tawakkal.
Itulah langkah pertama seorang murabbi dalam berdakwah kerana
semua itu akan memberi pengaruh bahkan terhadap peperangan itu sendiri.
Ketahuilah oleh kamu bahwa risalah Islam adalah :
1. Risalah
tarbiyah sebelum tasyri’ dan tanzhim.
2. Membuat
hubungan silaturahim sebelum memperbaiki.
3. Menjadi qudwah
sebelum berdakwah.
4. Menjinak dan
mengikat hati sebelum memperkenalkan.
Bagi memastikan agar risalah ini dapat direalisasikan, kamu
hendaklah berinteraksi dengan umat melalui hati dan jiwa dan bukan jasad
semata-mata agar hati umat ini bergantung hanya kepada Allah swt.
Hati yang :
a. Jika diberi
nikmat, ia bersyukur.
b. Jika diuji, ia
sabar.
c. Jika berdosa,
ia beristighfar.
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang
bila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan
ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka, dan hanya kepada Allah lah mereka
bertawakkal”. (QS Al-Anfal : 2)
Mereka itulah orang-orang yang benar dalam taqwa. Mereka
berinteraksi dengan manusia melalui jiwanya yang sempurna maka sudah tentu
mereka akan berjaya. Jika kamu mengikuti hawa nafsu, maka kamu pasti hancur.
‘Wa qad khaaba man dassaahaa’ (Maka merugilah orang-orang
yang mengotori jiwanya).
Kamu mesti mengerahkan usaha agar seruan dakwah ini sampai
kepada hati yang taat kepada Allah.
1. Jika hati
bersih, maka ia tidak akan mengenal dan tidak bergantung kepada dunia.
2. Jika hati
bersambung kepada Allah, kamu akan terasa bahwa kehidupan ini begitu panjang
kerana hati kamu bergantung hanya kepada ridha Allah dan ingin segera bertemu
denganNya.
Ada seorang sahabat yang diberi ‘ghanimah’ oleh Rasulullah
saw lalu ia berkata :
“Aku tidak membai’ah engkau untuk ini, ya Rasulullah.”
Padahal, ghanimah itu adalah haknya.
Lalu untuk apa ia berjihad?
Agar terkena anak panah dari sini ke sini seraya sahabat itu
menunjukkan beberapa bahagian tubuhnya.
Rasulullah saw bersabda : “Jika kamu jujur kepada Allah, Dia
akan membenarkanmu.”
Setelah itu, sahabat itu meninggal dengan keadaan seperti
yang diinginkannya.
Ketika jasadnya diperlihatkan, Rasulullah saw bertanya,
“Diakah itu?”
“Ya, Rasulullah.” Jawab para sahabat Nabi.
Rasulullah saw bersabda :
“Ia jujur kepada Allah, maka Allah membenarkannya.”
Hati seperti yang dimiliki sahabat itu, tidak akan merasakan
beratnya beban. Bahkan, selalu bersegera menuju kebaikan.
Risalah Islam adalah risalah tarbiyah yang berinteraksi
dengan jiwa dan hati. Hati yang seperti itulah yang nanti akan berbicara ketika
seorang murabbi berinteraksi dengan binaannya.
Kamu mesti banyak sujud dan mata kamu berair, menangis di
hadapan Allah.
Jika hati kamu dekat dengan Allah :
a. Semua yang
sukar menjadi mudah.
b. Fikiran kamu
akan dibimbing oleh Allah.
Jika kamu duduk di hadapan Allah, Allah akan beri cahaya dan
menunjukkan jalan kamu.
PERLAKSANAAN MANHAJ TARBIYAH
Ketika Ibrahim as berdoa :
“Dia-lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang
Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan
mereka dan mengajarkan mereka kitab dan hikmah. Dan sesungguhnya mereka
sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata”. (QS Al-Jumu’ah : 2)
Allah swt menunjukkan bahwa susunan tersebut adalah sesuatu
yang rabbani dan penting. Allah swt menginginkan agar Rasulullah saw merasakan
urutan itu :
1. Membacakan
ayat (tilawah).
2. Membersihkan
hati (tazkiyah).
3. Mengajarkan
kitab dan hikmah.
Jika suatu jamaah melaksanakan manhaj tarbiyah seperti yang
dicontohkan oleh Nabi Muhammad saw itu, maka jamaah itu akan kuat.
Cuba renungkan ayat Al-Qur’an yang pertama kali turun dengan
lafaz berikut :
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan;
Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang
Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam; Dia mengajar
kepada manusia apa yang tidak diketahuinya”. (QS Al-Alaq : 1-5)
Suatu bacaan yang :
a. Membangun dan
mentarbiyah.
b. Menambah
keimanan.
c. Mengajarkan
petunjuk-petunjukNya agar kamu berjalan dengan petunjuk dan kejelasan.
Lalu turun perintah dalam surah Al-Muzzammil agar kamu menjalin
kedekatan diri kamu dengan Allah. Setelah kamu melakukan persiapan yang
bersifat kemanusiaan dan kedekatan dengan Allah, yang tadinya kamu berhadapan
dengan musuh, kini musuh-musuh kamu akan menghadapi Allah secara langsung. Kamu
tidak membunuh mereka, tapi Allahlah yang membunuh mereka.
“Maka (yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka,
akan tetapi Allahlah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika
kamu melempar, tetapi Allah-lah yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk membinasakan
mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin, dengan
kemenangan yang baik. Sesungguhnya Allah Maha mendengar lagi Maha mengetahui”.
(QS Al-Anfal : 17)
Setelah keperibadian rabbani terbentuk, maka mulailah
bergerak.
Kemudian Allah menurunkan surah Al-Muddatstsir.
Imam Hasan Al-Banna berkata :
“Jadilah kamu ahli ibadah sebelum memimpin. Niscaya dengan
ibadah, kamu akan sampai pada kepemimpinan yang terbaik.”
Kata-kata beliau sebenarnya berasal dari cahaya Allah.
Dalam ‘Risalah Ila Ayyi Syain Nad’un-nas’ bahagian “Min Aina
Nabda’”, beliau menulis :
“Kekuatan jiwa untuk membangun umat : keinginan kuat,
komitmen, pengorbanan, kefahaman….”
BELAJAR DI MADRASAH HASAN AL-BANNA
Seperti itulah saya belajar di madrasah Hasan Al-Banna sejak
kecil dan dengan izin Allah, saya menjadi ahli ibadah, lalu saya mampu tsabat
walaupun ditangkap dan dipenjara dan saya tetap bertahan.
Kata-kata Imam Hasan Al-Banna bukan hanya untuk dibaca, tapi
perlu dipelajari dan ditekuni kerana dalam risalah-risalahnya, beliau
menjelaskan dua perkara iaitu :
1. Kefahaman
(al-fahmu).
2. Pandangan
(at-tashawur).
Beliau berbicara tentang rukun bai’ah yang penting kerana
walaupun itu bersifat individu, tapi di sana ada sifat jamaah kerana jamaah
wujud dengan wujudnya peribadi-peribadi. Ini saya sampaikan agar kamu, para
murabbi memahami tugas yang mesti kamu laksanakan.
Jamaah mengumpulkan orang-orang yang beribadah kepada Allah
dan yang memiliki akhlak lalu berusaha menghantarkan mereka ke syurga. Kita
mesti merasa bangga bergabung dalam jamaah ini yang akan menghantarkan kita
kepada keridhaan Allah dan kemenangan yang lain yang kita sukai.
TARBIYAH AGENDA UTAMA
Alhamdulillah, ketika kami keluar dari penjara, yang kami
jadikan agenda utama adalah tarbiyah kerana tarbiyahlah yang mampu membangun
kesedaran tukang sihir Fir’aun dari kekafiran menjadi beriman, lalu mahu dan
mampu melakukan pengorbanan untuk kebenaran.
Itulah kejayaan seorang murabbi, ketika dia dan mad’unya
mampu memberi komitmen terhadap dakwah dan jamaah.
Oleh yang demikian, penting bagi kamu agar merasakan
keutamaan tarbiyah kerana sebuah jamaah yang tidak menjadikan tarbiyah di depan
matanya, boleh jadi akan berubah menjadi parti politik yang penuh cita-cita dan
berorientasi kepada kekuasaan semata-mata.
Agar perjalanan jamaah ini menjadi baik, para ulama’ dakwah
membuat ukuran yang lengkap samada dari
segi kefahaman dan penerapannya, iaitu nilai-nilai aqidah dan fikrah mestilah
diberi perhatian khusus.
Dalam hal ‘Al-Fahmu’, kamu mesti mempunyai kefahaman di atas
empat perkara :
a. Konsep
tentang ‘Al ‘Adalah’ (adil dan objektif), tidak melencong atau condong kepada
sesuatu yang bathil.
b. Konsep tentang
kesyumulan dan tidak bersifat juz’iah.
c. Konsep
tentang asas fikrah dan aqidah serta dari mana titik tolaknya samada ianya
hasil pemikiran manusia atau wahyu rabbani.
d. Konsep tentang
cara pandangan terhadap manusia dan alam semesta.
Sementara dalam hal keanggotaan dalam jamaah, kamu mesti
melihat ‘a’dha’ (anggota) secara keseluruhan dan bukan hanya individu tertentu
sahaja.
1. Sejauh manakah
akhlak mereka?
2. Apakah
pembentukan akalnya selesai?
3. Dalam diskusi
dan dialog, sejauh mana aplikasi dari apa yang mereka dakwahkan?
4. Boleh jadi,
ada di kalangan qiyadah yang kelakuannya tidak benar, maka ini boleh merosakkan
citra dakwah.
5. Bagaimana
sikap jamaah atau anggotanya terhadap orang lain, atau bagaimana pandangan
orang lain terhadap mereka?
6. Apakah mereka
dikenali sebagai orang baik dan jujur? Ingatlah bahwa, Rasulullah saw diberi
gelaran Al-Amin selama 40 tahun oleh masyarakat jahiliyah Quraisy sebelum
Rasulullah menyampaikan kepada mereka bahwa baginda ditugaskan oleh Allah swt
sebagai Nabi dan Rasul. Maka, mustahil setelah diangkat menjadi Nabi dan Rasul,
baginda tidak lagi bersifat dengan Al-Amin. Kejujuran, konsistensi dan hubungan
yang baik dengan masyarakat, semua itu menegaskan tentang kebaikan sebuah
jamaah.
7. Kamu juga
mesti mampu menjawab apakah dakwah ini dakwah yang ‘tsabit’, tidak hanya
terbatas di waktu yang tertentu sahaja?
8. Apakah
nilai-nilai dakwah kamu abadi, tidak mati seiring dengan wafatnya kamu?
9. Apakah dalam
dakwah kamu, kamu mengutamakan hujjah dan tidak memaksa?
10. Apakah setelah
menjelaskan lalu memberi kebebasan?
Itulah di antara poin-poin yang penting.
FUNGSI SEORANG MURABBI
Seorang murabbi :
a. Wajib
meneliti apakah manhaj yang diikuti adalah manhaj yang baik serta tidak
mengikuti hawa nafsu, tetapi mengikut syariat.
b. Perlu
memastikan tidak ada kelemahan ‘serious’ pada dirinya dan diri mutarabbinya
yang boleh merosakkan saf atau jamaah secara umum. Jika ada, hendaklah segera
didiskusikan dengan pihak yang berwenang sehingga dapat segera diselesaikan.
c. Perlu
memeriksa juga struktur ‘tanzhim’, apakah safnya ‘rabbani’ dan mengorbit di
sekitar qiyadah secara kemas dan tidak banyak berdebat dalam masalah cabang
agar perpecahan dapat dihindari.
Alhamdulillah, jamaah kita masih terjaga sementara jamaah
lain tidak mampu mengatasi masalah ini kerana tidak memperhatikan apa yang
telah saya sebutkan tadi.
Para murabbi mestilah mempunyai visi yang jelas, di atas apa
dan untuk apa ia mentarbiyah.
Kamu sebagai murabbi perlu yakin dengan kejelasan visi.
Perhatikanlah ikatan ukhuwah kerana syariah tidak akan tegak tanpa ukhuwah.
Masyarakat Islam yang tidak merealisasikan ukhuwah tidak
akan mampu menerapkan syariah dengan benar.
Ukhuwah sebenarnya mampu :
1. Menenangkan
hati.
2. Mengukuhkan
kedudukan.
Abdullah bin Umar berkata :
“Jika aku lakukan semua bentuk ibadah tanpa henti, tapi
tidak mencintai saudara seiman, tidak ada manfaat dari ibadahku itu.”
Ibnu Taimiyah menyebut ukhuwah sebagai bahagian dari ‘aqad’
dalam Islam. Bahkan, dalam hadits tujuh golongan yang dinaungi Allah di Padang
Mahsyar, salah satunya adalah “dua orang bersaudara kerana Allah”.
USRAH MANTAPKAN UKHUWAH
Usrah sebenarnya dibuat untuk merealisasikan rukun ukhuwah
di mana di dalam usrah masing-masing, ikhwah menjadi cermin bagi yang lain
kerana, sebaik-baik orang adalah ketika kamu melihatnya, ia mengingatkan kamu
kepada Allah.
Usrah bukan untuk mencapai ilmu semata-mata kerana, kalau
kita baca buku di rumah berjam-jam, ilmu yang kita akan perolehi lebih banyak
daripada apa yang kita dapat dalam majlis usrah.
Imam Hasan Al-Banna menjelaskan tujuan jamaah di dalam
Risalah Muktamar Khamis.
“Kita ingin mentarbiyah generasi rabbani dengan shibghah
Allah, lalu dengan shibghah Allah itu mereka memberi pengaruh positif kepada
masyarakat. Mengubah perilaku-perilaku rosak masyarakat dan membentuk mereka
menjadi para penolong-penolong (anshar) dakwah. Ada orang yang di dalam
fikirannya hanya politik praktik semata-mata tanpa memperhatikan ukhuwah. Tentu
bukan untuk itu kita berdakwah kerana, dengan menerapkan ukhuwahlah, kita boleh
melewati rintangan dan merealisasikan tujuan. Bagi kita, pemerintahan hanyalah
wasilah, hanya antara tujuan sahaja kerana, tamkin dari Allah tujuannya adalah
untuk ibadah.”
“(Iaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan
mereka di muka bumi niscaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh
berbuat ma’ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah
kembali segala urusan”. (QS Al-Hajj : 41)
Saya selalu menegaskan bahwa betapa beratnya tugas murabbi
itu namun ia akan menjadi ringan jika kita ikhlas. Seorang murabbi mesti
mempunyai rasa ‘masuliyyah’ seolah-olah hanya dialah satu-satunya penanggungjawab
tugas itu.
Perasaan itu seperti yang Allah sebutkan di dalam surah
Al-Kahfi :
“Maka (apakah) barangkali kamu akan membunuh dirimu kerana
bersedih hati setelah mereka berpaling, sekiranya mereka tidak beriman kepada
keterangan ini (Al-Qur’an)”. (QS Al-Kahfi : 6)
Para murabbi mesti sentiasa berfikir bagaimana mewujudkan
apa-apa yang telah saya sebutkan di atas. Tapi ingatlah, Imam Hasan Al Banna
pernah berkata :
“Allah tidak akan menghisab hasil kerja kamu. Tapi, Dia
menghisab usaha dan cara kamu beramal.”
Ketahuilah bahwa setelah semua usaha dilakukan dengan
optimum, Allahlah yang tahu di mana Dia meletakkan risalahNya.”
“Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah
diwasiatkanNya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa
yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa iaitu: Tegakkanlah agama
dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang
musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu
orang yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada (agama)Nya orang yang
kembali (kepadaNya).” (QS As Syura : 13)
Menegakkan agama sepatutnya bukan melalui revolusi tetapi
melalui pembentukan ‘jil’ (generasi) Islam dan kemudiannya melalui pembentukan
pandangan umum. Kami tidak pernah menentang kekuasaan tetapi kami tidak
menyetujui cara pencapaiannya yang tidak benar kerana kita mempunyai manhaj dan
tarbiyah.
Ya Allah, berilah kekuatan kefahaman dan kemantapan iman
kepada para murabbi yang bertanggungjawab untuk membangunkan ruh di jasad ummah
melalui Al Qur’an yang merupakan wahyu Ilahi yang melahirkan akhlak yang mantap
yang akhirnya mampu merealisasikan pengabdian sepenuhnya kepada Allah swt.
Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS
*Dipetik dari http://tinta-perjalananku.blogspot.com/2012/03/kalam-berharga-buat-murabbi.html
No comments:
Post a Comment