Tuesday 27 March 2012

Dakwah & Bola

Pernah main bola tak? Tak kiralah bola apa pun, janji bola. Mesti pernah kan? Tapi skop saya pada post kali ini bukanlah sehidung-hidung pada bola sepak yang sfera itu tapi lebih di 'auto-fokus' kepada permainannya, sebab saya suka main bola sepak! (Buat senyum comel)


Kumbang yang comel pun nak main bola . . . ^^


Bola sepak lazimnya dimainkan di padang bola, dataran, tempat meletak kenderaan. di puncak bukit dan di bilik sendiri. =D
*Bagi yang dah edikted dengan PES


Undang-undang Permainan Bola Sepak.
1. Tempoh
- 90 minit + 15 minit (rehat)
2. Pemain
- Terdiri daripada dua belah pasukan
- Ahli seramai 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 dan kadang-kadang tidak terhad.
3. Bola
- Sedap disepak, diterajang dan ditendang


Ah! Itu sumua tidak pinting! Apa yang penting? Kerjasama!


Betul.


Kerjasama adalah satu elemen yang sangat-sangat penting. (Bunyi macam ilmiah sangat) Pemain perlu memiliki semangat yang tinggi, stamina yang level 12 ke atas dan speed-light yang memberansangkan. Itu sangat-sangat perlu! Tapi sayangnya, bukan semua manusia memiliki kuasa sebegitu.


"Kalau begitu kapten, susahlah kita nak menang?"


Ingat! Kemenangan itu bukan kita yang punya. Semua itu Allah yang punya. (versi Ahmad Albab)


Dalam satu pasukan, kompem ada berbilang ragamnya tidak kira dari segi fizikal, rohani, intelek dan lain-lain. Bukan semua orang jenis Saiya. Kena ingat tuh!


OK. Selalunya kita diberi masa 90 minit untuk satu permainan, tapi tak setiap orang sempat tengok jam. Matlamat kita adalah jaring gol yakni kemenangan.


Baiklah. Sekarang kita analogikan hidup di dalam "Mesin Tarbiyah" ini sebegitu. Bayangkan kita adalah salah seorang pemain dalam pasukan (jemaah) untuk mendapatkan jaringan sebanyak mungkin (matlamat). Saya dah nampak mata anda berpinar-pinar kebingungan. Hehe..


Sambung lagi.
Dalam proses tarbiyah, pasti ada ikhwah yang sangat-sangat bersemangat, memiliki speed-light yang sangat tinggi dan stamina level 25. Tapi, jangan lupa ketupat dan rendang di dapur. Jangan lupa ikhwah yang baru nak belajar merangkak semacam saya. Baru masuk level 0.001 ne. (Huhu..hinanya diri ini)


Kita diberi tempoh, tapi tak tahu bila tamatnya dan musuh tak pernah putus-putus merebut bola yang akan menjadi penentu kemenangan kita kelak.


Strategi untuk menang 'match' ini bukanlah bergantung kepada tahap ketinggian level pemain, tetapi datangnya daripada kerjasama yang utuh dan strategi yang tersusun. Bukanlah bermaksud level tu tak penting, tapi ia adalah perkara nombor dua dalam pasukan.


Strategi dakwah & bola (mengikut pandangan saya yang masih level -1)


1. Dakwah tidak seharusnya bergerak melebihi had laju yang telah ditetapkan jemaah.
Kebaikan
- Dapat lebih ramai khonco-khonco
- Lebih cepat naik level
- Lebih meriah dan wujudnya bi'ah Islamiah
- Bulatan akan jadi lebih gumbira! Hoho


Kekurang-baikan
- QS yang dibina tidak solid
- Akan ada yang sekadar hangat-hangat tahi ayam
- Risiko untuk ikhwah futur lebih tinggi
- Fokus yang terlalu banyak, menjadi tekanan buat murabbi


2. Dakwah itu memujuk dan bukan memaksa
- Fikrah antara murabbi dan mad'u tidak sama
- Biarkan mereka 'delete' memori-memori salah dahulu


3. Jangan sisihkan ikhwah yang mandul/pasif
- Ada sebab mereka pasif/mandul
- Bagi masa, jangan diberi apa-apa tekanan
- Teruskan dengan doa, insya Allah dimakbulkan.
- Cepat atau lambat itu bukan urusan kita, yang penting usaha kita tidak terhenti pada petak putus asa atau puas hati. Teruskan walaupun pahit.


Pendapat ini sangat-sangat lemah. Masih terlalu miskin dengan cambahan idea. Doakan agar diberi pengetahuan lebih banyak, dan lebih banyak akan disampaikan.

No comments:

Post a Comment